Heleen en Julie in Mexico en Guatemala!

Het Atitlanmeer

Dag iedereen!

Maandag konden we eindelijk weer onze rugzakken aantrekken om Guatemala verder te verkennen. We trokken terug naar de ons goed bekende busterminal en vonden snel de juiste bus. Eventjes dachten we dat alles vlot verliep, maar dat was naast de Guatemalteken gedacht. Ze moesten per se op maandag gaan betogen en de weg blokkeren. We hebben zo'n 3 uren stilgestaan in de vlakke zon in de te krappe bus, maar ja dat moeten we er hier bijnemen he. Het vreemde is dat we nog steeds niet weten waarom ze betoogden. Ze riepen de hele tijd rond dat ze betoogden en vroegen om mee te doen, maar gaven geen reden...

Na drie uur konden we dan toch passeren en liep alles weer gesmeerd. Of toch niet? De buschauffeur vond klaarblijkelijk dat hij genoeg tijd verloren had en was gewoon niet gestopt in Los Encuentros, waar wij moesten overstappen. En aangezien wij niet helderziend zijn om plaatsen te herkennen waar we nog nooit geweest zijn, reden we er natuurlijk grandioos voorbij. We werden dan maar afgezet in het volgende godvergeten gat, zeg maar kruispunt. De miserie was echter snel vergeten toen we het uitzicht zagen vanop dat kruispunt. Adembenemend! Na een halfuurtje genieten van het zonnetje en het uitzicht konden we dan doorreizen naar Panajachel, onze eindbestemming van de dag. Deze keer zaten we op een echte chickenbus, alles stond volgestapeld met kuikens,die even luid piepten als ons op de bulten! Het record met-hoeveel-raken-we-op-een-busbankje werd trouwens verbroken door een Mayagezin die hen met zes wist op een bankje te persen, klasse! Wij hielden het bij vier, het moest nu ook niet te gezellig worden. De afdaling naar het meer was onbeschrijfelijk mooi. Het meer temidden de bergen en de vulkanen, de lage wolken die voor prachtige kleurspelingen zorgden bij het avondlicht en de verschillende dorpjes langs de rand van het meer...dit was waarom we naar Guatemala reisden! We werden er op slag stil van!

Aangekomen in Panajachel kwamen we terecht in hospedaje El buen samaritan, het goedkoopste dat zachte matrassen had. Ideaal! Vandaag hadden we dan ruim de tijd om het dorpje te verkennen. Het eerste wat ons opviel was: al die toeristen! Niet echt ons ding...we vluchtten dus al snel richting het meer en zochten een stukje uit waar de toeristen niet kwamen. We genoten eindeloos van de prachtige omgeving, waagden een plonsje in het meer en kletsten met de plaatselijke bevolking. We beleefden echt een heerlijke tijd. Een voordeel van de vele toeristen hier, is dat ook de markt met plaatselijke spulletjes zich naar het toerisme begeeft. We konden dus ook al vele souveniertjes inslaan!

Naast het meer en het dorp, hebben we ook het plaatselijke centro de salud bezocht, want vandaag mochten Julie haar draadjes eruit! We kunnen al meedelen dat de chirurg mooi werk geleverd heeft. Er kwamen geen traantjes bij te pas...

Morgen reizen we door naar Antigua....Hoezee!

Muchos besos de las chicas guatemaltecas!